Mindfulness, wandelen, meditatie

Meditatie

Wat is meditatie?
Meditatie is een training van de geest om opmerkzaam te zijn in het hier en nu. Daarom is meditatie een belangrijk onderdeel van mindfulnesstraining.
Meditatie is een toestand van niet doen, van zijn, van opmerken van wat er in het hier en nu voorbij komt. Meditatie is leren dat alles ieder moment verandert, dat je niets kunt vasthouden, geen prettige maar ook geen onprettige dingen. Alles komt en gaat weer voorbij. 
Het doel van meditatie is niet om totale ontspanning te bereiken of om geen gedachten te hebben maar om gewoon te leren zijn met dat wat er is.

Waarom mediteren
Meditatie geeft je de mogelijkheid om jouw kwaliteit van leven te verbeteren, om een gelukkiger leven te leiden. Meditatie kan je helpen door moeilijke perioden te komen.

Meditatie heeft een positieve invloed op je lichamelijke en geestelijke gezondheid, het brengt je emoties in evenwicht. Je leeft bewuster, meer alert en ontspannen waardoor je meer in staat bent te genieten van de alledaagse dingen. Door te mediteren krijg je vaak nieuwe inzichten over jezelf en je leven.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de effecten van meditatie niet alleen tijdens het mediteren optreden maar ook als je niet aan het mediteren bent.
Meditatie heeft ook effect op je werksituatie. Je blijft rustiger in hectische situaties en behoudt daardoor meer het overzicht.

Hoe mediteren?
Meditatie kun je zittend doen op een kussen of stoel, staand, liggend of lopend. Het is belangrijk dat je uitgangshouding ontspannen is. Dan ontstaat er ruimte om aandacht te geven aan dat wat zich aandient. Bij loopmeditatie gaat het niet om het lopen naar een bepaald doel maar om gewaar te zijn van de bewegingen van de voet. Je loopt langzamer dan gewoon.
In de mindfulnesstraining beoefen je al deze vormen van meditatie.